Raapopseweg

Hoe oud de Raapopseweg is is niet bekend. Op de oudst bekende kaarten uit de zestiende eeuw is hij al aangegeven. Wat de betekenis van de naam is weten we niet, maar wel waar die vandaan komt. Begin veertiende eeuw is er een hofstede met de naam Raepop.

Dat weten we omdat er een contract bewaard is gebleven waarin vastgelegd is dat de weduwe Cristina en haar zoon Arnoldus in 1313 hun land en hofstede Kattepoel ruilden met het land en de hofstede Raepop van Cesarius Mauricii, toen richter van Arnhem. Het lijken geen kleine bezittingen te zijn geweest, deze beide hofsteden. De hofstede Raepop was gelegen aan de weg naar het kasteel Rosendael, de Rosendaalseweg, vóórdat je bij de beek kwam. Dat moet dan de Klarenbeek of Monnikhuizerbeek zijn. De Raepop moet dus ergens bovenaan de Raapopseweg gelegen hebben.

Tijdens de bloeiperiode van het landgoed Klarenbeek, tot de negentiende eeuw werd de weg de Klarenbeekscheweg genoemd. Aanvankelijk kwam de hij uit op de Rosendaalseweg ter hoogte van de huidige Huijghenslaan. De Raapopseweg behoorde tot het landgoed Klarenbeek, maar werd algemeen gebruikt.

In 1862 wilde Frederic Van Pallandt, eigenaar van landgoed Klarenbeek, het benedendeel van de Raapopseweg, langs de rand van zijn landgoed, verkopen aan de gemeente. In ruil daarvoor wilde hij het bovenste deel, dat dwars door het landgoed liep, voor zichzelf reserveren. De gemeente ging met dit voorstel akkoord, op voorwaarde dat de weg minstens tien el breed zou zijn, waarvan vijf el begrind.[1 Dat is ook gebeurd. Het bovenste deel van de Raapopseweg is daarbij om landgoed Klarenbeek heen gelegd, en komt sindsdien bij de Vijverlaan op de Rosendaalseweg uit.

Rond 1920 zijn tramrails op de Raapopseweg gelegd. Hierover werd zand vervoerd dat beschikbaar kwam bij de aanleg van de Cattepoelseweg en gebruikt werd om een drassig gebied in het Broek geschikt te maken als industrieterrein. Voor de tramrails moest het koetshuis achter de grote villa Mon Repos afgebroken worden. Vanaf 1922 reed de tram naar de Geitenkamp over deze rails.

[1 Raadsbesluit 4-10-1862

Leave a Reply